Da li ste znali?

Akumulatori– Puna baterija ne može da smrzne do -60°C

– Prazna baterija smrzava na 0°C

– Stiropor koji stavljaju iz neznanja kao zaštitu od hladnoće bukvalno da nema efekta zimi ali je jako koristan leti jer štiti akumulator od visokih temperatura i samim tim sprečava isparenje elektrolita iz baterija. Pošto zatvoren nov akumulator izgubi 5% težine, samim tim činom – nije predmet reklamacije

– Olovni akumulatori se samoprazne posle 6 meseci dok su novi a kada uđu u radni režim taj period se skraćuje u zavisnosti od stanja akumulatora

– Kalcijumski akumulatori se samoprazne posle 1 godine a kada uđu u fazu eksploatacije taj period se skraćuje u zavisnosti od stanja baterije. Problem kalcijumskih akumulatora, bez obzira na proizvođača (to jest marku), je taj da nisu otporni na vibracije, tako da se ne preporučuju za radne mašine gde dolazi do velikih vibracija. Pozitivna strana kalcijumskih akumulatora je ta da se lakše regenerišu (to jest pune), tako da se preporučuju za vozila koja imaju veliki broj elektro potrošača (klima, TV, navigacija…)

– Silver akumulatori se smatraju najkvalitetnijim akumulatorima. To su kalcijumski akumulatori sa posrebrenim pločama tako da daju najjaču udarnu struju i najnepodložniji su sulfizaciji (to jest propadanju) usled ispražnjenosti a takođe im je povećano regenerativno svojstvo

– A.G.M. (apsorbed glass mat) Tehnologija su baterije koje sadrže u sebi (srpski rečeno) plastičnu vatu koja upije kiselinu i drži je između ploča, tako da je bateriju moguće i okrenuti naopačke – bez posledica

Sam svoj majstor za akumulatore

– Elektrolit u bateriji treba da bude 15 do 18 milimetara preko ćelije akumulatora

– Otvoreni akumulatori sa čepovima pune se sa 16 volti i desetinom ampera (na primer: 55 Ah sa 5,5 A ili 72 Ah sa 7,2 A)

– Zatvoreni akumulatori se pune najviše sa 14,80 volti i sa desetinom ampera. Jača voltaža izaziva ključanje i automatski gubljenje elektrolita koji je nemoguće vratiti jer je gornji poklopac zalepljen

– Stacionarne baterije koje non-stop primaju punjenje (upsevi, sigurnosne pumpe za centralno grejanje…) pune se sa 13,30 do 13,70 volti

– Prazna baterija (to jest ispražnjena) u sebi ima bukvalno vodu jer je sav sumpor ušao u olovne ili kalcijumske ploče

– Puna baterija u sebi ima sumpornu kiselinu gustine 1.280. Strujom (to jest punjenjem akumulatora) sumpor izlazi iz ploča akumulatora i sa vodom pravi sumpornu kiselinu

Kako odabrati adekvatnu bateriju za vaš auto?

Akumulator za vaš auto ne treba kupovati po ampersatima (45, 55, 60, 66, 72, 74, 80 ili 100 Ah).
Ah je oznaka za amperčasove ili da pojednostavimo: ako uzmete sijalicu od 12 wati koja “vuče” 1 amper, akumulator od 45 Ah će vam omogućiti 45 sati svetla.
Vama treba baterija koja zadovoljava prvenstveno potrebe vašeg alnasera pa tek onda ostalih potrošača. Možete primetiti da akumulatori različitih proizvođača nemaju istu startnu struju (to jest čistih ampera), kao na primer:

AkumulatorJačinaStartna strujaIzlaz
Black horse72 Ah640 A282 A
Exide72 Ah720 A317 A
Varta Silver74 Ah750 A330 A

Tako da nije svejedno koji ćete akumulator kupiti.

Još je gora varijanta kataloška kupovina prema Ampersatu ili “takav je već bio”! Jeste možda “bio takav” ali pre 5 ili 6 godina. U međuvremenu je vaš auto prešao 100.000 km, kompresija je oslabila a čaure na anlaseru su se “pojele” i u ekcentru su, tako da anlaser povlači i do 50% više snage nego što piše u katalogu.

Zato sve kupce savetujemo da pre ugradnje premere povlačenje anlasera i tek na osnovu rezultata merenja kupe odgovarajući akumulator (+10% više snage da ne bi bilo problema ni u zimskom periodu).
Što je akumulator manje iskorišćen i što mu je veći rezervni kapacitet, to mu je duži radni vek, što važi i za vaš auto (ako ga 1000 km vozite brzinom od 200 km/h, vrlo je moguće da će se raspasti, ali ako ga vozite prosečnom brzinom od 90-110 km/h, proći će 100.000 km bez problema).
Što se tiče baterije važno je punjenje koje mora biti 14 volti a pražnjenje (radio, kasetofon, CD plejer, sigurnosni alarm…) ne sme biti veće od 0,3 A.

Servis akumulatora “Akumulator Centar” na svim baterijama ima standardnu maržu od 10-15% i neće Vam prodati akumulator prema svojoj zaradi, već isključivo prema potrebama vašeg automobila!!!